Тест "Природа рідного краю"
пʼятниця, 5 лютого 2016 р.
Гра-подорож в 3 класі «У царство рідної мови»
Гра-подорож
в 3 класі
«У царство рідної мови»
Класовод: Тараненко Наталя Григорівна
Мета: - розширити знання учнів про українську мову, показати її красу та
багатство фольклору українського народу за допомогою поетичного
слова;
- розвивати мовлення учнів, словниковий запас, пам’ять;
- виховувати любов до рідної мови, свого народу, рідної землі.
Обладнання: Вислови про мову, ілюстративний матеріал, картки із завданнями.
Вступне слово вчителя:
Сьогодні ми зібралися для того, щоб провести захід, присвячений українській рідній мові. Бо це свято до душі кожному із нас.
Для кожного народу дорога йому рідна мова, а нам найдорожча – українська мова. Наша мова співуча, мелодійна, багата. "Рідна мова дорога людині, як саме життя" – говорить народна мудрість.
Мова! А що таке мова? Народ говорить, – що слово до слова – зложиться мова. Послухайте, як сказав Т.Г.Шевченко: "Ну, щоб, здавалося слова ... Слова та голос – більш нічого. А серце б’ється, ожива, як їх почує!"
Панас Мирний говорив: "Найбільше й найдорожче добро в кожного народу – це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування".
Тож сьогодні ми вирушаємо в гру-подорож «У ЦАРСТВО РІДНОЇ МОВИ»
1- ведучий .
Запрошуємо Вас
У найправдивішу казку,
До неї відкриється
Вхід через мить.
Із серцем відкритим,
З обличчям без маски
У світ цей чарівний
Сміливо ступіть.
2- й ведучий.
Тут мешканці будуть
До нас всі гостинні.
Тож швидше в відчинені
Двері іди.
Красуня чудова -
Вийшла вітати
Гостей дорогих.
(Чути стукіт у двері. Заходить дівчинка у вишитій сорочці та віночку на голові.
Українська мова:
Я- наука непроста, хоча і цікава,
В королівстві я живу слова і забави.
І в свою майстерню мовну,
Доки ви зі мною,
Мовних скарбів пребагато
Візьмете з собою.
В подорож усіх вас кличу
До складних завдань.
Тож не зрадьте, любі діти,
Моїх сподівань.
Хто ще думає, міркує, можу підказати:
Поскладайте літери ви швидко
На моєму платті.
Ну, нарешті, здогадались, хто я?
Звуть мене, звичайно, …
Діти. Українська Мова!
Вчитель. Тож давайте, діти, запросимо Мову подорожувати разом із нами.
Учень. Ми про тебе, Мово, багато віршів знаємо. Ось послухай.
1 учень.
Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не смій!
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жить.
2 учень.
В ній стільки слів, що й не збагнути!
І приказок , і порівнянь.
А мову знаючи, здобути
Ти зможеш просто безліч знань.
То ж мову вчи і прислухайся
До того, як вона звучить.
І розмовляти так старайся,
Щоб всім її хотілось вчить.
3 учень.
Вона ж у нас така багата,
Така чарівна, як весна!
І нею можна все сказати,
І найрідніша нам вона.
Вивчайте мову українську -
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
Прекрасну, милу і чудову.
Як материнську пісню колискову.
Вчитель. Звичайно, для кожного народу дорога своя мова. Для росіян –
російська, для білорусів – білоруська. А для нас, українців – українська.
Без мови не може існувати народ, його культура. Мова – це
найдивовижніший витвір, що створила людина за свою історію.
Рідне материнське слово для кожного є оберегом. Воно таїть у собі надбання віків, пам'ять усього народу, оберігає й передає всі виміри духовних скарбів поколінь.
Бережімо рідне слово, бо в ньому і гомін лісів, і переливи струмків, і шепіт трав, і високий дух пращурів, і сила нашого сьогодення, і поступ майбутній.
Учні:
Мова кожного народу
неповторна і — своя;
в ній гримлять громи в негоду,
в тиші — трелі солов’я.
На своїй природній мові
і потоки гомонять;
зелен-клени у діброві
по-кленовому шумлять.
Солов’їну, барвінкову,
колосисту — на віки —
українську рідну мову
в дар мені дали батьки.
Берегти її, плекати
буду всюди й повсякчас, —
бо ж єдина — так, як мати, —
мова в кожного із нас!
Мово моя українська,
Батьківська, материнська,
Я знаю тебе не вивчену —
Просту, домашню, звичну,
Ти у мені із кореня,
Полем мені наговорена,
Дзвоном коси прокована,
В чистій воді смакована,
З хлібом у душу всмоктана,
В поті людськім намокнута,
З кров’ю моєю змішана
І аж до скону залишена
В серці моїм.
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б’є, мов сльоза, джерело,
Мова — це наша світлиця,
Вона — як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть
Мова, наша мова —
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Мова, наша мова —
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Мова, наша мова,
Мрійнику — жар-птиця,
Грішнику — спокута,
Спраглому — криниця,
А для мене, мово,
Ти, мов синє море,
У якому тоне
І печаль, і горе.
Мова, наша мова —
Пісня стоголоса,
Нею мріють весни,
Нею плаче осінь.
Нею марять зими,
Нею кличе літо.
В ній криваві рими
Й сльози «Заповіту».
Я без тебе, мово, —
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва.
Як вогонь у серці,
Я несу в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє.
Вчитель: Той хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати поваги до себе.
Любов до рідної мови починається ще з колиски, з маминої пісні. Бо в ній – материнська любов і ласка, світ добра, краси і справедливості. Наш народ багатий на народні ігри зі співаночками, на вірші, загадки, скоромовки, смішинки, на танці та пісні.
Спробуйте-но відгадати загадки.
1. У нашої бабусі сидить звір у кожусі.
Біля пічки гріється, без водички миється. (Котик)
2. На городі в нас росте сонце ясне, золоте.
Жовте око, жовті вії, та чомусь воно не гріє. (Соняшник)
3. Летів птах через дах, сів на воротях
у червоних чоботях (Лелека)
4. У лісі родилася, в майстерні робилася,
а в руках плаче (Скрипка)
Так, недаремно в народі кажуть: "Скрипка плаче, голос має"
5. Із неба диво золоте і світить нам і гріє,
Ніщо без нього не росте і всяк йому радіє.
Радієш ти, радію я. Радіють луки, поле, гай
Радіє з краю в край земля, а що за диво? Відгадай! (Сонце)
-Тож пропоную вам показати свої знання з української мови. Ви будете
працювати зараз у групах. Для цього ви об’єднаєтеся в групи за кольорами листочків – червоним, жовтим, зеленим.
Змагання знавців української мови розпочнемо з розминки – розгадування
шарад :
Мене ти здавна звик любити,
І завжди ситий ти за це
Та тільки «у» на «і» змінити –
Залізу я на деревце. (Булка – білка)
Хоч білий, вата не така,
Мене ти зробиш з молока,
А прочитаєш навпаки,
То приготуєш пиріжки. (Сир – рис)
На мені молотять хліб,
Віють, сушать кілька діб,
А якщо з кінця читати,
Будуть миші утікати. (Тік – кіт)
Люблять нас усі збирати
Після дощику в ліску,
А як букву «Г» відняти,
Будем плавати в ставку. (Гриби – риби)
На Далекому я Сході –
І завжди в морській воді,
Коли «ка» на «ге» змінити
Стану деревом тоді. (Краб – граб)
Коли я з «де» - росту на гілці,
Коли ж із «те» - пливу по річці. (Плід – пліт)
З «ка» дерева захищає
І на них вона завжди,
З «ен» ховає від біди.
З «ге» з – за хмари виглядає.
Шапку сніжну не скидає. (Кора, нора, гора)
З «ен» частина я доби.
З « пе» я грію щозими.
З «ер» предметом стану я –
От вам загадка моя. (Ніч, піч, річ)
Мовна вікторина:
1. Назви слово з однаковими складами . (Мама)
2. З якої букви починається речення? (З великої)
3. Скільки букв в українській абетці? (33)
4. Чи можна переносити одну букву? (Ні)
5. Назвіть букви, що завжди позначають два звуки. (Щ, ї)
6. На яке питання відповідає слово «кіт» ? (Хто?)
7. Назвіть букву, яка не позначає звука? (ь)
8. Кількість складів у слові залежить від …. (Кількості голосних)
9. Назва третьої літери алфавіту. («Ве»)
10. Скільки складів у слові «переполох»? (4)
11. Яка мова є державною в Україні? (Українська)
12. Назвати граматичну основу речення. (Підмет і присудок)
Мова.
Ось конверт – туди заглянем
І завдання прочитаєм.
Щось сама не розберу,
Допомоги у вас прошу.
(Робота в групах. Капітани команд отримують конверти із завданнями.)
1 завдання: Конкурс «Переговори сусіда»
1 група На печі, на печі смачні та гарячі пшеничні калачі.
Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.
2 група Ти, малий, скажи малому, хай малий малому скаже.
Хай малий теля прив’яже.
3 група. От Кіндрат, так Кіндрат, зуб зламав об мармелад.
2 завдання: Скласти слова з початкових букв поданих слів.
Мед, овал, вулиця, абрикос. _______________________________________
Україна, ромб, очерет, кошеня. _______________________________________
Шторм, корова, оленя, листопад, акварель. _____________________________
Мандарин, екскаватор, тарілка, ролики, одиниця. _______________________
Усмішка, кишеня, равлик, айстра, їжак, нора, абетка. _____________________
Дім, ірис, тролейбус, ворона, орел, ремез, акробатика. ___________________
Літо, екран, гора, емблема, навчання, дуб, артист. _______________________
3 завдання: Правильно закінчити прислів’я.
«Корінь навчання - гіркий, а плід - … .» (кислий, солоний, солодкий)
«Праця годує, а лінь … .» (гріє, марнує, дбає)
«Знай більше, а говори … .» (менше, голосніше, тихіше)
«Краще річ нова , а дружба … . (велика, міцна, стара)
«Землю красить сонце, а людину … .» (врода, праця, одяг)
Вчитель. Український народ веселий і жартівливий. Про це свідчать жартівливі пісні, усмішки, потішки, гуморески. Яка б не була втомлена людина, але почувши влучний жарт – усміхнеться.
Послухаємо декілька сценок у виконанні наших учнів.
Сценка «Відкриття»
(Петрик читає книжку й час від часу вигукує).
Петрик. Ти дивись! Нічого собі! Хто б міг подумати!
Мати. Що ти читаєш, синку? Мабуть, детектив?
Петрик. Та ні, орфографічний словник.
Сценка «Ось такі близнята»
На уроці мови
Вчитель пита Вову:
- А скажи тепер мені,
Як же буде в множині
Іменник «людина»?
Й говорить дитина:
- А це слово буде
У множині «люди».
- Бачу, знаєш мову,-
Хвалить вчитель Вову.
- Мудрий ти, хлопчина,
А як же буде в множині
Іменник «дитина»?
І на це питання Вова без вагання:
- Як таке не знати,
Це ж буде «близнята!.
Вчитель. Молодці, діти, всі ви гарно сьогодні працювали і показали нашій гості – Українській Мові, що ви її знаєте і вивчаєте. Вже наша подорож підійшла до завершення. Бажаю вам успіхів у подальшому вивчені рідної мови. Щоб кожен урок був для вас святом і відкриттям.
4 учень.
А щоб вміти говорити,
Треба рідну мову вчити!
Знає кожен з нас чудово –
Не прожити нам без мови.
Рідна ж мова пелюсткова,
Мудра, світла, світанкова.
І дзвенить щодня і в свята,
Бо вона така багата –
І така джерельно чиста.
Наша мова промениста.
Чарівна і калинова
Наша мова веселкова.
В ній такі слова чудові,
Хліб і сіль на рушникові.
В ній в віках батьки і діти,
Як без мови в світі жити?
Понад світом хай лунає,
Хай ніхто не забуває
Рідну мову українську,
Мудру, щедру, Материнську!
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар